Als een van de eersten in het vak zat ik achter de Mac. In no-time had ik programma’s als Photoshop, Illustrator, QuarkXpress (toen nog) en InDesign onder de knie. Toch ben ik een ’old school’ gedreven art director. Van die stempel, ja.

Ouderwetsch. Na een gedegen ouderwetsche (met ‘sch’) grafische opleiding rolde ik al vrij vroeg in het vak. Begon te pielen op de vierkante millimeter als werktekenaar en werd stilaan art director. Voor en bij bureaus als het C&A Reclamekantoor, De Compagnons, Grey, Smits-Bates, Floor Heijn Retail, TBWA en Strating Promotion. Maakte de ontwikkeling mee van rubbercement tot InDesign en van het simpele USP-denken in de jaren ’70 tot de complexe merkcommunicatie van vandaag de dag. Tegelijk geloof ik ook dat zaken vaak ingewikkelder gemaakt worden dan nodig is.

Begeisterung. Ik houd niet van fake. Niet bij mensen en niet bij spullen. Al in 1994 besloot ik – nog voor het woord ZZP’er bestond – dat ik onafhankelijk verder moest. Mijn begeisterung kent vaak geen grenzen.

Eenmaal mijn tanden ergens ingezet, laat ik niet snel los. Zo was m’n plan ooit voor een Bondsspaarbank-campagne (wie kent ze nog?) een decembersfeerfoto te laten schieten. Het logo, de S met de punt erboven, werd daarin opgebouwd uit brandende kaarsen. Nog voor het digitale beeldbewerkingstijdperk haakte bijkans elke fotograaf in Nederland af: ’onmogelijk!’ Uitgeweken naar Engeland om het met Graham Ford te schieten, in een tot studio omgebouwde kerk, met een set van een paar honderd kaarsen. En twintig assistenten die ze moesten aansteken. Ik kan mij, naast het ’normale’ art direction werk, ook verkneukelen op het maken van logo’s en huisstijlen.

Mijn kennis delen. Het begeleiden en coachen van talent, zoals ik bij een aantal bureaus deed en als parttime docent marketingcommunicatie, begon ik op een gegeven moment te missen. De behoefte om mijn kennis te delen. Ook omdat in het ’vak’ niet meer opgeleid wordt, zoals ik dat heb mogen ondervinden. Logische stap dus om dat op mijn eigen wijze vorm te geven. Met een mooi scala aan lessen, 1-op-1-sessies, workshops en ’op de werkvloer’ begeleiding.

Guus is een oude rot in het vak, dat merk je aan alles. Hij weet tot op rock-bottom waar het vak van art director op gefundeerd is. Geargumenteerd Creatief, hij maakt niet zomaar iets. Er zit altijd een gedachte achter. Waar hij ook ouderwets in is: nagenoeg altijd bereikbaar en beschikbaar. Nèt geen 24/7, maar volgens mij is zelfs dat in nood mogelijk bij Guus.

Guus is Guus, daar is er maar één van.

Pim van der Deure – ZZParking

aanhalingstekens-onder

Werken met Guus levert altijd iets bijzonders. Dankzij zijn hands-on mentaliteit en strakke art direction en verrassende inzichten leveren gegarandeerd resultaat.

Frans Pootjes – creative director/copywriter

aanhalingstekens-onder

Na jarenlange ervaring te hebben opgedaan bij gerenommeerde makelaarskantoren vond ik het tijd om op eigen benen te staan. Omdat je nooit een tweede kans krijgt voor een eerste indruk vond ik het enorm belangrijk om goed uit de startblokken te vertrekken bij het neerzetten van Hertog Makelaars. Ideeën genoeg, maar hoe maak je de puzzel. Niet elk idee past of misschien kan het nog beter. Guus Ottens heeft mij hierbij ontzettend geholpen en al snel kreeg Hertog Makelaars een gezicht en propositie, waarvan ik tot de dag van vandaag nog de vruchten pluk. Guus denkt mee, schrijft mee, maar laat ook zien waar het beter of anders kan en slaagt erin om een vertaalslag te maken van idee naar productie. De creatieve radartjes van Guus blijven draaien, nog genoeg op de plank dus om van Hertog Makelaars een blijvend succes te maken. Bedankt Guus!

Libardo Hertog – Hertog Makelaars

aanhalingstekens-onder

Guus heb ik leren kennen als old skool art director. Zo een met schetsblok en stift. Boordevol ideeën, vakmanschap én contacten om bedrijven, merken en mensen onderscheidend neer te zetten. Het is lekker werken met Guus!

Nico de Bruin – copywriter via.via

aanhalingstekens-onder

Waarom zou je bij Guus aan de keukentafel moeten gaan zitten als het gaat over je nieuwe huisstijl en website? Omdat Guus, voor hij ergens aan begint, hele goeie vragen stelt. Vragen die jij jezelf nog niet gesteld hebt. Over identiteit, over het waarom van je site, over kleuren en indelingen en over al die zaken waarbij je een expert als Guus nodig hebt. Omdat hij je ook helpt met het vinden van je antwoorden, kom je samen tot een geheel dat bij jou past. Dat klopt en recht doet aan wie jij bent en waar jij voor staat.  Op naar Guus dus!

Victor Brands – trainingsacteur, trainer en coach

aanhalingstekens-onder

Je hebt Werken Met Guus. En je hebt Leren Met Guus. Dat laatste heb ik gedaan tijdens het 3de jaar van mijn opleiding communicatie. Samen met zijn copywriter-eega Jan-Willem gaf art director Guus les over wat beide heren altijd zo lekker poëtisch omschreven als ‘Het Vak’. En dat is gelijk de brug naar die andere ‘Met Guus’, namelijk: Werken. Want het was een verademing om na 3 jaar colleges van echte juffen en meesters eindelijk eens les en lezing te krijgen van een professional die daadwerkelijk werkzaam was in Het Vak. Zo konden wij als reclamegroentjes niet alleen Leren Van Guus maar kregen we ook vast een voorproefje van hoe het zou zijn om straks te Werken Met Guus. En warempel: nu zit ook ik in Het Vak.

Joko Jongmans – ex-student. En nu creative director boo! brandbuilders

aanhalingstekens-onder

Een fijn samenspel dat heeft geleid tot een mooie verwoording en verbeelding van wie wij zijn, dat is hoe ik terugkijk op onze samenwerking. Guus heeft ons o.a. geholpen een nieuwe website te ontwerpen die een is met onze identiteit, sterker nog….die onze identiteit versterkt.

Remco Griep – Partner PRCS

aanhalingstekens-onder

‘Guus Ottens was al art director voordat de functie bestond. Zo’n type die een opdrachtgever kan uitleggen waarom juist voor dit corps gekozen, waarom zus-spatiëring met zo-interlinie. Beetje vakidioot dus. Maar dat is het leuke aan Guus. Hij maakt het mooier. Ik heb met Guus gewerkt aan tal van uitingen voor tal van merken. En altijd met seniore creativiteit en vakmanschap.’

Carl Schipper – marketing creative/conceptmaker

aanhalingstekens-onder

Op de Hogeschool leer je een vak. Dat is meestal vrij droog en theoretisch. Leraren dragen vaak voor uit een boek, maar hebben meestal nauwelijks relevante praktijkervaring. Je werkt aan een paar fictieve cases, je maakt een paar examens en haalt dan een eindcijfer. Cruciaal voor mij is geweest, dat ik niet alleen theoretisch iets heb geleerd, maar echt ben geïnspireerd en geënthousiasmeerd door een deskundige. Een man uit de reclamewereld, die wist waar hij het over had. Dat was Guus voor mij. Hij was een perfecte ambassadeur voor het reclamevak en maakte de reclamewereld tastbaar. En hij had altijd de beste en smeuïgste verhalen. Ik ben hem daar nog steeds dankbaar voor. Leer van Guus, zoals ik dat ook heb gedaan. En doe daar je voordeel mee.

Floris Wiebosch – ex-student. En goed terechtgekomen bij Geometry Global, Hamburg

aanhalingstekens-onder

Vakman. Of moet ik zeggen vakidioot?
De jaren ervaring druipen er vanaf, zo ook het plezier. Aanbevolen!

Eveline Verwoerd – Kick the Moon

aanhalingstekens-onder

Guus is een geweldige art-director, hij motiveert je het beste uit jezelf te halen. Creatieve oververmoeidheid is hem onbekend. Recht voor zijn raap, maar nooit oneerlijk.

Welmoed Davidson – Welmoed Webdesign

aanhalingstekens-onder